Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.hnpu.edu.ua/handle/123456789/2265
Title: ІНСТИТУАЛІЗАЦІЯ ОСВІТИ ДОРОСЛИХ В НІМЕЧЧИНІ : ІСТОРИЧНИЙ АСПЕКТ
Other Titles: ИНСТИТУЦИОНАЛИЗАЦИЯ ОБРАЗОВАНИЯ ВЗРОСЛЫХ В ГЕРМАНИИ : ИСТОРИЧЕСКИЙ АСПЕКТ
INSTITUTIONALIZATION OF ADULT EDUCATION IN GERMANY : HISTORICAL ASPECT
Authors: Боярська-Хоменко, А. В.
Боярская-Хоменко, А. В.
Boiarska-Khomenko, A. V.
Keywords: інституалізація освіти дорослих
освіта дорослих
навчання впродовж життя
заклади освіти дорослих
институционализация образования взрослых
образование взрослых
обучение в течении жизни
учебные заведения для взрослых
institutionalization of adult education
adult education
lifelong education
adult education institutions
Issue Date: 2018
Publisher: ПП Лисенко М. М.
Citation: Боярська-Хоменко А. В. Інституалізація освіти дорослих в Німеччині : історичний аспект / А. В. Боярська-Хоменко // Освіта дорослих : теорія, досвід, перспективи : зб. наук. пр. / Ін-т пед. освіти і освіти дорослих НАПН України ; [редкол. : Л. Б. Лук’янова (голов. ред.) та ін.]. – Київ ; Ніжин : ПП Лисенко М. М., 2018. – Вип. 1 (14). – С. 103–112.
Abstract: Здійснено ретроспективний історико-педагогічний аналіз процесу інституалізації освіти дорослих у Німеччині. Окреслено етапи становлення та розвитку освітніх інституцій для дорослих німців. Для кожного етапу визначено особливості освіти дорослих як у державному, так і у приватному секторі. З’ясовано відмінності у процесі інституалізації як формальної так і неформальної освіти дорослих у Німеччині на кожному з окреслених етапів. Відображено динамку зміни форм та методів навчання дорослих на різних етапах інституалізації. Виявлено чинники, що впливали на процес інституалізації освіти дорослих: державна політика, нормативно-правове забезпечення, потреби промисловості та вплив науково-технічного прогресу, потреби суспільства. Осуществлен ретроспективный историкопедагогический анализ процесса институционализации образования взрослых в Германии. Определены три этапа становления и развития образовательных учреждений для взрослых немцев. Для каждого этапа определены особенности образования взрослых как в государственном, так и в частном секторе. Выяснены различия в процессе институционализации как формального, так и неформального образования взрослых в Германии на каждом из определенных этапов. Отражена динамка изменения форм и методов обучения взрослых на различных этапах институционализации. Выявлены факторы, которые влияли на процесс институционализации образования взрослых: государственная политика, нормативно-правовое обеспечение, потребности промышленности и влияние научно-технического прогресса, потребности общества. The article presents a retrospective historical and pedagogical analysis of the process of adult education institutionalization in Germany. Three stages of the formation and development of educational institutions for adult germens have been described. The peculiarities of adult education both in the public and private sectors have been determined for each stage. The differences in the process of institutionalization of both formal and non-formal adult education in Germany have been clarified for each of the stages. The dynamics of changing the forms and methods of adult education at various stages of institutionalization have been shown. The factors influencing on the process of adult education institutionalization have been described. They are: the state politics, regulatory support, production needs and influence of the scientific and technological progress, needs of the society. The first stage (XVIII century - the first half of the XIX century). The first scientific searches in the field of adult education appeared at this time. Adult education was of an educational nature. There were three main areas of adult education in Germany at the first stage: social education of adults and the imitation of aristocratic culture; general and vocational training of urban craftsmen and workers; people's education as agricultural rationalization and enlightenment of the peasantry. The second stage (the second half of the XIX and first half of the XX century). The institutionalization of adult education manifested itself very clearly. Education did not depend on age, social status and sex. Adult education was guided by the bourgeois-academic and scientific directions. Universities have promoted adult education. The third stage (the second half - the end of the twentieth century). The adult education system has been changed. A network of different types of adult education institutions has been opened. Various educational institutions provided adult education. Private education has become widespread. Adult education was carried out in different fields.
URI: http://dspace.hnpu.edu.ua/handle/123456789/2265
ISSN: 2308-6386
Appears in Collections:Кафедра педагогіки



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.