Слово в поетичних текстах В. Голобородька в контексті творчості поетів Донбасу

Завантаження...
Зображення мініатюри
Дата
2016-02-29
Назва журналу
ISSN журналу
Назва тому
Видавець
ХНПУ імені Г. С. Сковороди
Анотація
Дисертація присвячена дослідженню поетичного слова в поезії Василя Голобородька в контексті творчості поетів Донбасу. У дослідженні аналізується художньо-семантична реалізація домінантних мовних образів фізичного простору (земля), горизонтального простору (поле, річка, дорога, хата, криниця, село, місто), простору неба (сонце, хмари, зірки, дощ, райдуга) та простору природи (ліс, дерева, яблука, груші, квіти) в художній картині світу письменника, визначається їх смислова філігранність та місце в мовному просторі України з огляду на регіональний контекст. Досліджена мовно-ментальна площина поетичного слова В. Голобородька, що реалізується завдяки контекстуальній взаємодії всіх вищезазначених просторів, репрезентованих мовними елементами у тісній взаємодії з художньо-стилістичними засобами. Визначено, що мовна картина світу поета формується завдяки словесним елементам, які є результатом індивідуально-авторських уявлень та асоціативних компонентів, – тропам (метафорам, епітетам та порівнянням), а літературна спадщина митців Донбасу виступає тлом, що характеризує національні мотиви творчості митця. Зроблено висновок, що поетичне слово В. Голобородька є результатом емоційно-чуттєвої комунікації дійсності та свідомості, на якій базується своєрідність мовного простору Донбасу. Специфічною характеристикою індивідуального стилю поета є неримована викладка тексту (верлібр), емоційна лаконічність, наявність індивідуально-авторських художніх засобів та філософського сенсу – домінант, на яких ґрунтується мовна картина світу письменника. Диссертация посвящена исследованию поэтического слова в поэзии Василия Голобородько в контексте творчества поэтов Донбасса. В исследовании анализируется художественно-семантическая реализация доминантных языковых образов физического пространства (земля), горизонтального пространства (поле, река, дорога, дом, колодец, село, город), небесного пространства (солнце, тучи, звезды, дождь, радуга) и пространства природы (лес, деревья, яблоки, груши, цветы) в художественной картине мира писателя, определяется их смысловая филигранность и место в языковом пространстве Украины, с учѐтом регионального контекста. Исследована языково-ментальная плоскость поэтического слова В. Голобородько, которая реализуется благодаря контекстуальному взаимодействию всех вышеупомянутых пространств, представленных лексическими элементами в тесном взаимодействии с художественно-стилистическими средствами. Определено, что языковая картина мира поэта формируется благодаря словесным элементам, которые являются результатом индивидуально авторских представлений и ассоциативных компонентов – троп (метафор, эпитетов и сравнений), а литературное наследие художников Донбасса выступает фоном, который характеризует национальные мотивы творчества художника. Сделан вывод, что поэтическое слово В. Голобородько является результатом эмоционально-чувственной коммуникации действительности и сознания, которая выступает базисом своеобразия языкового пространства Донбасса. В частности, специфической характеристикой индивидуального стиля поэта является нерифмованное изложение текста (верлибр), эмоциональная лаконичность, наличие индивидуально авторских художественных средств и философского смысла – доминант, на которых основывается языковая картина мира писателя. The thesis is devoted to research of the poetic word of Vasile Holoborodko’s in the context of Donbass poets’ poetry. The art space in lyrics of Donbass poets is noted as deep communication of components (images) inherent in works which provides internal solidity. The modern literary criticism considers an image as the integral element of a subject in total of its manifestations. Thus, the art space is understood in the integrity of its figurative structure, taking into account each separate image and its arrangement in space concerning other things and phenomena. Language is a binding element between the person and national mentality; it is possible to track all components of culture thanks to language of certain people through understanding of the world by person. The person is the main carrier of a certain system of knowledge, and language is the important tool of information transfer. Together they realize a certain model which is considered in different aspects as an image and a picture of the world. Relevance of the considered perspective is predetermined by necessity of complex Ukrainian language studying as union language and art space based on material of poetry by Donbass poet Vasile Holoborodko, whom literary heritage was practically not investigated from the linguistics point of view. The lyric poet Vasile Holoborodko is a phenomenon of a modern Ukrainian literature, the phenomenon chamber and unexpected. His poetry doesn't seek to contain in itself the surrounding Universe, but reflects the internal world of the author. Holoborodko's poems compel to consider usual things of environment through a prism of the author's outlook which was full of folklore motives, mythological ideas and national traditions. The research paper analyses the semantic realization of dominant language images of physical space (earth), horizontal space (field, river, road, house, well, village, city), sky space (sun, clouds, stars, rain, rainbow) and nature space (wood, trees, apples, pears, flowers) in an art picture of the writer’s world, their semantic completeness and the place in Ukrainian language space is defined with respect to the regional context. The base of the originality of Donbass art language is the phenomenon of sensation communication of reality and consciousness, which has the word as result. At the same time the lingual design within which the art image of the noted region is traced, doesn't may contain sample attributes, modes and signs as the art world is a comparison of ideal life to reality for this reason it can appear in language space only thanks to consolidation of many kinds of language. The originality of Donbass poets language is characterized by specific language thinking of literary artists. The figurative system of writer’s poetry of the mine region is predetermined by the high level of philosophical thinking. The image of Donbass art world uses the specific lexicon of this region. One of the leading themes of Donbass poetry is miner's work, military subject, dissident motives, confessional lexicon and mythological ideas. Therefore, the language space model of Donbass poets is naturally combined with separate model of time and character of events, in particular in the esthetic concept of the author they are staticized as actually spatial images and gain additional semantic and emotionally expressional values. Thus, language representation of physical and horizontal spaces of V. Holoborodko poetry allows to look at the world by author’s eyes through a prism of individually author's relation to the Homeland and to claim about a prevalence of metaphorical likenings to human qualities in a language embodiment of words: earth, field, water, road, footpath, village, house, well, city. The sky space in V. Holoborodko’s poetry is presented by language dominants: sky, sun, stars and dawns, month, cloud, rainbow, rain, and it is most often represented with the help of zoomorphous and anthropomorphous metaphors in the context of the incessant movement predetermined by recurrence of atmospheric natural phenomena and changes of time of day. The analysed language material gives the chance to claim that the natural space in V. Holoborodko’s creativity is presented by words: wood, grove, tree, branch, leaves, grass, bushes, flowers, which language embodiment is carried out mostly by metaphors of revival and epithets of visually sensory and color perception which together form the complete language plane of the nature represented by the poetic word of the author. Set of the mythopoetic, surrealistic, hermetic, patriotic and ironically sarcastic poetry of the author characterize his style variety. V. Holoborodko never stops searches of the new forms for an embodiment of own poetic word which can't be considered separately from works of poets of the mine country. The language and mental plane of the poetic word of V. Holoborodko which is realized with the help of contextual interaction of all above-mentioned spaces presented by lexical elements in close interaction with art and stylistic means is investigated. It is defined that the language picture of the poet’s world is formed thanks to verbal elements which are result of individually author's representations and associative components – figures of speech (metaphors, epithets and comparisons etc.), and the literary heritage of Donbass artists is presented as the background which characterizes national motives of artist’s poetry. The conclusion is made that the poetic word of V. Holoborodko is result of emotional and sensual communication of reality and a consciousness which acts as original basis of Donbass language space. In particular, the specific characteristic of individual poet’s style is the unrhymed structure of the text (verse libre), emotional brevity, existence of individually author's art means and philosophical sense which are basis dominants of the writer’s language picture of the world.
Опис
Ключові слова
мовна картина світу, простір, поетичне слово, мовний образ, домінанта, языковая картина мира, пространство, поэтическое слово, языковой образ, доминанта, language picture of the world, space, poetic word, language image, dominant
Цитування
Шленьова М. Г. Слово в поетичних текстах В. Голобородька в контексті творчості поетів Донбасу : автореф. дис. на здоб. наук. ступеня канд. філол. наук : спец. 10.02.01 – укр. мова / М. Г. Шленьова ; Харк. нац. пед. ун-т імені Г. С. Сковороди. – Харків : [б. в.], 2016. – 21 с.
Колекції