Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.hnpu.edu.ua/handle/123456789/1407
Title: Свідомість як детермінанта формування науково-дослідницької культури майбутнього вчителя музичного мистецтва
Other Titles: Сознание как детерминанта формирования научно-исследовательской культуры будущего учителя музыкального искусства
Consciousness as a determinant of the formation of the scientific research culture of the future teacher of musical art
Authors: Тушева, В. В.
Tusheva, V. V.
Keywords: мистецька освіта
науково-дослідницька культура
майбутні вчителі музики
професійна підготовка
професійно-світоглядна діяльність
рефлективність
науково-художнє світосприйняття
мистецтво
загальноєвропейський освітній простір
художественное образование
научно-исследовательская культура
будущие учителя музыки
профессиональная подготовка
профессионально-мировоззренческая деятельность
рефлективность
научно-художественное мировосприятие
искусство
общеевропейское образовательное пространство
art education
scientifically-research culture
future music teachers
professional training
professional-philosophical activity
reflectivity
scientific artistic perception of the world
art
European educational space
Issue Date: 29-Jun-2017
Publisher: Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди
Citation: Тушева В. В. Свідомість як детермінанта формування науково-дослідницької культури майбутнього вчителя музичного мистецтва / В. В. Тушева // Мистецька освіта : історія, теорія, технології : зб. наук. пр. / Харк. нац. пед. ун-т імені Г. С. Сковороди ; заг. ред. Т. А. Смирнової. – Харків : ХНПУ, 2017. – С. 119–131.
Abstract: У статті обґрунтовано актуальність проблеми формування науково-дослідницької культури майбутніх вчителів музичного мистецтва, що пов’язано із створенням освітнього дослідницького простору. Осмислення особливостей виявлення свідомості (самосвідомості) як якості особистості майбутнього вчителя-дослідника-музиканта дозволяє акцентувати увагу на її якісних та інструментальних властивостях. Як детермінанта формування досліджуваного особистісного феномену свідомість визначає глибину науково-художнього світорозуміння та оцінно-аналітичних, рефлексивних і дослідницьких дій, впливаючи на зовнішню (предметну) та внутрішню (смислову) регуляцію науково-дослідницького пошуку в галузі мистецької освіти. В статье обоснована актуальность проблемы формирования научно-исследовательской культуры будущих учителей музыкального искусства, что связано с созданием образовательного исследовательского пространства. Осмысление особенностей выявления сознания (самосознания) как качества личности будущего учителя-исследователя-музыканта позволяет акцентировать внимание на ее качественных и инструментальных свойствах. Как детерминанта формирования исследуемого личностного феномена сознание определяет глубину научно-художественного миропонимания и оценочно-аналитических, рефлексивных и исследовательских действий, воздействуя на внешнюю (предметную) и внутреннюю (смысловую) регуляцию научно-исследовательского поиска в области художественного образования. Actuality of problem of forming of scientifically-research culture of future teachers of musical art is reasonable in the article, that it is related to creation of educational research space. The comprehension of features of exposure of consciousness (to consciousness) as qualities of personality of future teacher of researcher of musician allows to accent attention on her quality and instrumental properties. As factor of forming of the investigated personality phenomenon consciousness determines the depth of scientific and artistic attitude and evaluation-analytical, reflectionly and research actions, influencing on the external (subject) and internal (semantic) adjusting of scientifically-research search in industry of artistic education. Scientifically-research culture of future teacher of musical art of розгляається as dynamic, інтегративна quality of personality, that appears in a capacity for the synthesis of analytical and synthetic, inductively-deductive intellection and emotionally-vivid understanding of musical art, embodiment of scientific, pedagogical and artistic ideal in a research search, application of scientific knowledge in pedagogical activity as a theoretical (explanatory) and structurally-technological (converting) function. Comprehension of consciousness as personality quality from positions of psychological science tricks into to understanding her functions of self-control in personality development of researcher, that provides tension of his intellect, world view intensions by such method, social детермінованість of scientifically-research search in musical pedagogical education. Sense (aim) of world professionally-view activity of teacher of musical art as a researcher consists in a construction by him own personality conception (models) of co-operating with artistic reality (as by the constituent of sociocultural life) on scientific soil and recreation of individual trajectory of professional improvement and one’s self-concept teacher-researcher-musician.
URI: http://dspace.hnpu.edu.ua/handle/123456789/1407
ISBN: 978-617-7298-71-6
Appears in Collections:Кафедра теорії і методики мистецької освіти та диригентсько-хорової підготовки вчителя



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.