Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.hnpu.edu.ua/handle/123456789/1403
Title: Культурологічні засади вищої мистецької освіти
Other Titles: Культурологические основы высшего художественного образования
Culturological bases of higher artistic education
Authors: Тушева, В. В.
Tusheva, V. V.
Keywords: культура
культурологічна парадигма
культурологічний підхід
культуровідповідність
творчість
цінності
вища мистецька освіта
культура
культурологическая парадигма
культурологический подход
культуросоответствие
творчество
ценности
высшее художественное образование
culture
culturological paradigm
culturological approach
culturological accordance
creative
values
higher artistic education
Issue Date: 2017
Publisher: Національний педагогічний університет імені М. П. Драгоманова (НПУ)
Citation: Тушева В. В. Культурологічні засади вищої мистецької освіти / В. В. Тушева // Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Сер. 14 : Теорія і методика мистецької освіти : зб. наук. пр. – Київ : НПУ, 2017. – Вип. 22 (27), ч. 1. – С. 62–68.
Abstract: В статті обґрунтовується перспективність і продуктивність застосування культурологічної парадигми як концептуальної основи модернізації змісту вищої мистецької освіти. Теоретична дедукція поняття «культура» дозволяють акцентувати увагу на дефініціях, які розширюють розуміння сутності культури. Розкривається взаємозв’язок освіти й культури та мистецтва й культури. Стратегічною метою гуманістичної освіти визнається індивідуальність як концентроване вираження людської сутності, унікально і духовно самовизначена особистість, яка усвідомлює і практично реалізує своє призначення в різних видах і галузях соціокультурної і мистецької практики. Культурологічний підхід розглядається як сукупність теоретико-методологічних положень (ізоморфна тотожність освіти і культури, культуровідповідність, творчість, інтегративність тощо), організаційно-педагогічних заходів, практична реалізація яких передбачає створення умов для самобутнього розвитку особистості майбутнього вчителя, здатного до самодетермінації і самопроектування у мистецькому просторі, застосування людиновимірних технологій в оновленій системі когнітивно-ціннісно-регулятивних координат. В статье обосновывается перспективность и производительность применения культурологической парадигмы как концептуальной основы модернизации содержания высшего художественного образования. Теоретическая дедукция понятия «культура» позволяют акцентировать внимание на дефинициях, которые расширяют понимание сущности культуры. Раскрывается взаимосвязь образования и культуры и искусства и культуры. Стратегической целью гуманистического образования признается индивидуальность как концентрированное выражение человеческой сущности, уникально и духовно самоопределенная личность, которая осознает и практически реализует свое предназначение в различных видах и отраслях социокультурной и художественной практики. Культурологический подход рассматривается как совокупность теоретико-методологических положений (изоморфное тождество образования и культуры, культуросоответствие, творчество, интегративность и т.д.), организационно-педагогических мероприятий, практическая реализация которых предполагает создание условий для самобытного развития личности будущего учителя, способного к самодетерминации и самопроектирования в художественном пространстве применение человекоизмерительных технологий в обновленной системе когнитивно-ценностно-регулятивных координат. In the article perspective and productivity of application of culturological paradigm are grounded as conceptual basis of modernisation of maintenance of higher artistic education. The vehicle of culturological science is examined as such, that acquires status science aim, that tries to comprehend the world of culture as single unit, explain essence of the cultural phenomena, human existence and historical setting of man of culture. Drawn conclusion, that the concept " culturologiya", applied to the study of pedagogical reality, includes for itself two basic values: knowledge about a culture and theory of culture. It allows to define main principles of culturological approach, id est to examine a culture as source of maintenance of artistic education and as a method of her research and planning. By the aim of higher artistic education as sociocultural fenomen becomes change orientation of her cultural function that must be priority, to answer new positive sociocultural progress trends, oriented on such cultural dominants of contemporaneity : anthropocentrism, humanism, democracy, spirituality, morality, варіативність, encyclopaedic, integration. Theoretical deduction of concept "culture" allow to accent attention on definitions that extend understanding of essence of culture. Intercommunication of education and culture, and arts and cultures, opens up. Individuality confesses the strategic aim of humanistic education as the concentrated expression of human essence, uniquely and spiritually само certain personality that realizes and practically will realize setting in different kinds and industries of sociocultural and artistic practice. Culturological approach is examined as totality of theoretical of methodological positions (isomorphic equality of education and culture, culturological accordance, creative, integration and others like that), organizationally-pedagogical events, practical realization of that envisages conditioning for original development of personality of future teacher capable to determination and само planning in artistic space, application of людино of measurable technologies in the renewed system gnostic the valued coordinates.
URI: http://dspace.hnpu.edu.ua/handle/123456789/1403
Appears in Collections:Кафедра теорії і методики мистецької освіти та диригентсько-хорової підготовки вчителя



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.