Пожалуйста, используйте этот идентификатор, чтобы цитировать или ссылаться на этот ресурс: http://dspace.hnpu.edu.ua/handle/123456789/1394
Название: Концептуальні підходи до розкриття сутності науково-дослідницької культури майбутнього вчителя музики
Другие названия: Концептуальные подходы к раскрытию сущности научно-исследовательской культуры будущего учителя музыки
Conceptual going is near opening of essence of scientifically-research culture of future music master
Авторы: Тушева, В. В.
Tusheva, V. V.
Ключевые слова: культура
культурологічний підхід
мистецтво
науково-дослідницька культура
майбутні вчителі музики
науково-педагогічна інтеграція
теоретичне мислення
світогляд дослідника
цінності дослідницькі
цінності педагогічні
цінності митецькі
культура
культурологический подход
искусство
научно-исследовательская культура
будущие учителя музыки
научно-педагогическая интеграция
теоретическое мышление
мировоззрение исследователя
ценности исследовательские
ценности педагогические
ценности художественные
culture
culturological approach
art
scientifically-research culture
future music master
scientifically-pedagogical integration
theoretical thinking
world view of researcher
research values
values of pedagogical
artistic values
Дата публикации: 2017
Издательство: Київський університет імені Бориса Грінченка (Ун-т Б. Грінченка)
Библиографическое описание: Тушева В. В. Концептуальні підходи до розкриття сутності науково-дослідницької культури майбутнього вчителя музики // Музичне мистецтво в освітологічному дискурсі : наук. журн. / Київ. ун-т імені Б. Грінченка ; редкол. : Олексюк О. М. (голов. ред.) та ін. – Київ : Ун-т Б. Грінченка, 2017. – № 2. – С. 31–38.
Краткий осмотр (реферат): У статті обґрунтовано актуальність проблеми формування науково-дослідницької культури майбутніх вчителів музики, що пов’язано з умовами постнекласичної науки, для якої характерні коеволюційні і глобалізаційні процеси, розширення епістемологічного горизонту, ізоморфізм наукової та культурної динаміки. На основі феноменологічного аналізу і поліпарадигмального підходу як інтегративної єдності науково-методологічних підходів, концепцій і теорій розкрито сутність науково-дослідницької культури майбутніх вчителів музики, які дозволили цілісно і системно, ґрунтуючись на міждисциплінарних стратегіях окреслити особливості функціонування і розвитку даного особистісного феномену у багатовимірному освітньому і мистецькому просторі. В статье обоснована актуальность проблемы формирования научно-исследовательской культуры будущих учителей музыки, что связано с условиями постнекласичной науки, для которой характерные процессы коеволюции и глобализации, расширение эпистемологического горизонта, изоморфизм научной и культурной динамики. На основе феноменологического анализа и полипарадигмального похода, как интегративного единства научно-методологических подходов, концепций и теорий, раскрыта сущность научно-исследовательской культуры будущих учителей музыки, что позволило целостно и системно, основываясь на междисциплинарных стратегиях осветить особенности функционирования и развития данного личностного феномена в многомерном образовательном и художественном пространстве. Actuality of problem of forming of scientifically-research culture of future music masters is reasonable in the article, that it is related to the terms of post of nonclassical science, for that characteristic evolutional and processes of globalization, expansions of gnosiology horizon, isomorphism of scientific and cultural dynamics. In this context rethinking of pedagogical influence of science becomes meaningful on personality development of future music master, purposeful forming him scientifically-research, as capabilities to mental of analytical, synthetic, prognosis activity, lining up scientific strategies and research search on the basis of different "logics" of thinking, multicultural dialogue, scientific ground many systems pedagogical and educator technologies, possessing the category-concept vehicle of musical pedagogical theory and practice, and on this foundation creation individual concept decision scientific problem in industry musical education. A research aim consists in illumination of the conceptual going near essence of scientifically-research culture of future music masters in the cut of trade artistic education and specified in such tasks as: determination of concept "scientifically-research culture of music master", exposure of him the concept field, opening in the context of modern sociocultural and educational priorities of essence of the marked phenomenon, filling of him cultural creative, cultural by corresponding maintenance. For gaining end scientific methods that create original methodology of select research were applied: analytical methods in the study of scientific fund; an objective deductive method and generalization are in opening of essence descriptions of the investigated pedagogical phenomenon, his conformities to law of functioning and development. On the basis of phenomenological analysis and polyparadigmal approach as essence of scientifically-research culture of future music masters that allowed integrally and system is exposed integration unity of scientifically-methodological approaches, conceptions and theories, being base on interdisciplinary strategies to outline the features of functioning and development of this personality phenomenon in multidimensional educational and artistic space. A Scientifically-research culture is examined as such, that provides the parcel of land values and senses scientifically-cognitive activity, comes forward as a condition of forming of the valued orientation on the increase of personality research experience, realization of science and scientific thinking as professionally necessary acquisition, «world phenomenon» (В. І. Vernadskyi).
URI (Унифицированный идентификатор ресурса): http://dspace.hnpu.edu.ua/handle/123456789/1394
Располагается в коллекциях:Кафедра теорії і методики мистецької освіти та диригентсько-хорової підготовки вчителя



Все ресурсы в архиве электронных ресурсов защищены авторским правом, все права сохранены.