Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.hnpu.edu.ua/handle/123456789/1358
Title: ОСВІТА ДОРОСЛИХ У НІМЕЧЧИНІ : РЕАЛІЇ ТА ПЕРСПЕКТИВИ РОЗВИТКУ
Other Titles: ОБРАЗОВАНИЕ ВЗРОСЛЫХ В ГЕРМАНИИ : РЕАЛИИ И ПЕРСПЕКТИВЫ РАЗВИТИЯ
ADULT LEARNING IN GERMANY : THE PRESENT AND DEVELOPMENT PROSPECTS
Authors: Боярська-Хоменко, А. В.
Боярская-Хоменко, А. В.
Boiarska-Khomenko, A. V.
Keywords: освіта дорослих у Німеччині
андрагогіка
безперервна освіта
освіта впродовж життя
інклюзивна освіта
заклади освіти для дорослих
образование взрослых в Германии
андрагогика
непрерывное образование
образование в течение жизни
инклюзивное образование
учебные заведения для взрослых
adult education in Germany
andragogy
continuous education
life-long education
inclusive education
educational institutions for adults
Issue Date: 22-Nov-2017
Publisher: Вінницький державний педагогічний університет імені Михайла Коцюбинського, ТОВ «Нілан ЛТД»
Citation: Боярська-Хоменко А. В. Освіта дорослих у Німеччині : реалії та перспективи розвитку / А. В. Боярська-Хоменко // Наукові записки Вінницького державного педагогічного університету імені Михайла Коцюбинського. Сер. : Педагогіка і психологія : зб. наук. пр. / редкол.: В. І. Шахов (голов. ред.) та ін. – Вінниця : Нілан, 2017. – № 52. – С. 180–184.
Abstract: У статті наведено визначення понять «освіта дорослих», «безперервна освіта», «освіта впродовж життя» у німецькій педагогічній думці та нормативно-правових актах. Здійснено аналіз діяльності Інституту освіти для дорослих, визначено його значення, завдання, функції, принципи функціонування. Наведено інфраструктуру освіти дорослих у Німеччині. Визначено зміст освіти дорослих, особливості дидактики освіти дорослих, форми навчання. Здійснено аналіз шляхів залучення широкого кола дорослого населення до навчання: запровадження освітньої програми «Національне десятиріччя грамотності та базової освіти 2016 – 2026 рр.», організація кампанії «Читання та письмо: мій ключ до світу», інтеграція базової освіти в контекст підготовки та вимог провідних фінансових і промислових компаній, розробка концепції залучення консультантів з навчання на підприємствах, присудження нагород за особливі успіхи підприємств у сфері поширення грамотності та безперервної освіти. Установлено шляхи додаткової підготовки педагогічних кадрів, які працюють у сфері освіти дорослих. В статье приведены определения понятий «образование взрослых», «непрерывное образование», «образование в течение жизни» в немецкой педагогической мысли и нормативно-правовых актах. Осуществлен анализ деятельности Института образования для взрослых, определены его значение, задачи, функции, принципы функционирования. Приведена инфраструктура образования взрослых в Германии. Определено содержание образования взрослых, особенности дидактики образования взрослых, формы обучения. Осуществлен анализ путей привлечения широкого круга взрослого населения к обучению: введение образовательной программы «Национальное десятилетие грамотности и базового образования 2016 - 2026 гг.", Организация кампании «Чтение и письмо: мой ключ к миру», интеграция базового образования в контексте подготовки и требований ведущих финансовых и промышленных компаний, разработка концепции привлечения консультантов по обучению на предприятиях, присуждение наград за особые успехи предприятий в сфере распространения грамотности и непрерывного образования. Установлено пути дополнительной подготовки педагогических кадров, работающих в сфере образования взрослых. We provided definitions of «adult learning», «lifelong education», «life-long education» in German pedagogical thought and legal acts. The author analyzed the relevance of adult education in accordance with European programs, in particular the UN Program 2030 and the Lisbon Council of Europe. We also presented the critical points of German researchers regarding predicted positive learning outcomes throughout life. Determined that adult education in Germany is inclusive and open to all people, regardless of cultural, religious or social background. The author analyzed the activity of the Institute for adult education, determined its importance, tasks, functions, principles of functioning. The Institute is the central government of continuing education in Germany. A wide network of institutions for adult education (Bildungshaus or Bildungszentrum) implements educational programs. They include seminars, individual or group courses, lectures and meetings. Adult education infrastructure includes Volkshochschulen – folk colleges, Abendschulen – evening schools, Abendgymnasien – evening gymnasiums, Kollegs colleges, and Fernschulen – distance schools and Fernhochschulen – distance colleges. In addition to public adult education institutions, there are trade union, church, business and private educational institutions also offices (chambers of industry and commerce, craft halls). Large companies and some local authorities have their own training centers. The author defined the content of adult learning, the features of adult learning didactics, and forms of study. We conducted an analysis of ways to attract a broad range of adult population to study: the introduction of the educational program «National Decade of Literacy and Basic Education 2016-2026», organization the Campaign «Reading and Writing: my key to world», integration of basic education in the context of training and requirements of leading financial and industrial companies, development of the concept of involvement of consultants in enterprises, awarding awards to enterprises for outstanding success in the area of literacy and lifelong learning. We have set up ways for additional training of pedagogues in adult learning.
URI: http://dspace.hnpu.edu.ua/handle/123456789/1358
ISSN: 2415-7872
Appears in Collections:Кафедра історії педагогіки і порівняльної педагогіки



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.