Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.hnpu.edu.ua/handle/123456789/1299
Title: Діяльність початкової школи при Харківському єпархіальному жіночому училищі
Other Titles: Деятельность начальной школы при Харьковском епархиальном женском училище
The Activity of Primary School under the Kharkiv Diocesan Female School
Authors: Твердохліб, Т. С.
Твердохлеб, Т. С.
Tverdokhlib, T. S.
Keywords: початкові школи
Харківське єпархіальне жіноче училище
зразкова однокласна церковно-приходська школа
форма організації педагогічної практики
етап діяльності
начальная школа
Харьковское епархиальное женское училище
образцовая одноклассная церковно-приходская школа
форма организации педагогической практики
этап деятельности
primary schools
the Kharkiv diocesan female school
exemplary one-class parish school
teaching practice organization form
the stage of activity
Issue Date: 8-Sep-2016
Publisher: Класичний приватний університет (КПУ), м. Запоріжжя
Citation: Твердохліб Т. С. Діяльність початкової школи при Харківському єпархіальному жіночому училищі / Т. С. Твердохліб // Педагогіка формування творчої особистості у вищій і загальноосвітній школах : зб. наук. пр. / Класич. приватний ун-т ; [редкол.: Т. І. Сущенко (голов. ред.) та ін.]. – Запоріжжя : КПУ, 2016. – Вип. 51 (104). – С. 391–399.
Abstract: У статті узагальнено досвід діяльності початкової школи при Харківському єпархіальному жіночому училищі, виокремлено і схарактеризовано етапи її функціонування. З’ясовано кількість учнів, склад педагогічного колективу, зміст навчання, особливості навчально-виховного процесу у школі, її матеріальне забезпечення на різних етапах діяльності. Особлива увага звернена на проведення педагогічної практики ученицями жіночого духовного закладу м. Харкова, висвітлено динаміку розвитку форм її організації у означеній школі. В статье обобщен опыт деятельности начальной школы при Харьковском епархиальном женском училище, выделены и охарактеризованы этапы ее функционирования. Выяснено количество учеников, состав педагогического коллектива, содержание обучения, особенности учебно-воспитательного процесса в школе, ее материальное обеспечение на различных этапах деятельности. Особое внимание обращено на проведение педагогической практики ученицами женского духовного заведения г. Харькова, освещена динамика развития форм ее организации в указанной школе. The experience of activity of primary school under the Kharkiv diocesan female school has been generalized on the basis of analysis of original sources and historical and pedagogical literature. The stages of its functioning: the stage of pedagogical school functioning (1866 - mid 80s of 19th century), the stage of the one-class parish school functioning (1887-1895), and the stage of the exemplary one-class parish school unctioning (1895 - 1917) have been marked out and characterized. The number of students, the composition of the teaching staff, the instructional content, peculiarities of educational process in the school, its material security at different stages of functioning have been found out. As it has been determined, at the first stage there were not more than twenty children atte nding the school, the library was set up. Students of the Kharkiv female religious institution actively underwent their teaching practice there. The second stage was characteri sed by considerable increase of the contingent of school students; reduction of lesson duration from an hour to 45 minutes; prolongation of apprenticeship for children from two to three years; broadeni ng of forms of organisation of teaching practice of diocesan school students. At the stage of the exemplary one-class parish school functioning, financing of educational institution grew considerably, constant improvement of educational process and forms of teaching practice organisation in school took place. The important innovation of the last stage was getting students undergoing practical training involved to the process of education of school students in extracurricular time. The content of educational work of students of Kharkiv diocesan female school at primary educational institution has been de termined in the article. Special attention has been paid to teaching practice of students of the Kharkiv religious institution; the dynamics of its organizati on forms development in the stated school has been covered. Pedagogical obser ving during lessons conducted by teachers and teacher of religion, "rehearsals" of lessons, keeping school documents, conducting independent lessons, keeping teaching diary, students’ duty in primary school have been referre d to as main forms of teaching practice organisation.
URI: http://dspace.hnpu.edu.ua/handle/123456789/1299
Appears in Collections:Кафедра педагогіки



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.