Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.hnpu.edu.ua/handle/123456789/1286
Title: Становлення Харківського державного педагогічного інституту під керівництвом його першого директора Й. Г. Подольського (1931–1934 р.р.)
Other Titles: Становление Харьковского государственного педагогического института под руководством его первого директора Й. Г. Подольского (1931–1934 г.г.)
Formation of Kharkov State Pedagogical Institute under the guidance of its first director I.G. Podolsky (1931–1934)
Authors: Лазарєва, О. М.
Лазарева, Е. Н.
Lazareva, E. N.
Keywords: Подольський Й. Г.
перший директор
ХІНО
ХДПІ
факультети
кафедри
вищі педагогічні заклади
якісна освіта
трагічний життєвий шлях
Подольский И. Г.
первый директор
ХИНО
ХДПИ
факультеты
кафедры
высшие педагогические заведения
качественное образование
трагический жизненный путь
Podolskyi J. H.
first director
KIE
KSPI
departments
chairs
higher educational institutions
quality education
a tragic walk of life
Issue Date: 2016
Publisher: Сумський державний педагогічний університет імені А. С. Макаренка (СумДПУ)
Citation: Лазарєва О. М. Становлення Харківського державного педагогічного інституту під керівництвом його першого директора Й. Г. Подольського (1931–1934 р.р.) / О. М. Лазарєва // Педагогічні науки : теорія, історія, інноваційні технології : наук. журн., вих. 8 разів на рік / Сум. держ. пед. ун-т імені А. С. Макаренка. – Суми : СумДПУ, 2016. – № 9(63). – С. 73–85.
Abstract: У статті наведено основні напрями діяльності Йосипа Григоровича Подольського на посаді першого директора Харківського інституту народної освіти (ХІНО) і Харківського державного педагогічного інституту (ХДПІ) у 1931 – 1934 р.р. Уперше розкрито структурні і змістовні зміни у виші, становлення під його керівництвом системи кадрової, навчальної і виховної роботи, що дало змогу створити ефективний на той час вищий педагогічний заклад з висококваліфікованим професорсько-викладацьким складом, 6 факультетами і 13 кафедрами. Й. Подольський відзначався професійною зрілістю, високою трудовою самовідданістю і результативністю управлінської діяльності. У важких політичних і соціально-економічних умовах тоталітарної держави Й. Подольський зробив все можливе, щоб забезпечити якісну професійну освіту учителів. Подано короткі відомості про складний і наприкінці трагічний життєвий шлях Й. Г. Подольського, оскільки до останнього часу вони не були відомі науковцям і освітянському загалу. В статье приведены основные направления деятельности Иосифа Григорьевича Подольского – первого директора Харьковского института народного образования (ХИНО) и Харьковского государственного педагогического института (ХГПИ) в 1931–1934 гг. Впервые раскрыты существенные структурные и содержательные изменения в вузе, становление под его руководством системы кадровой, учебной и воспитательной работы, что дало возможность создать эффективное на то время высшее педагогическое учебное заведение с высококвалифицированным профессорско-преподавательским составом, 6 факультетами, 13 кафедрами. И. Подольский отличался компетентной профессиональной зрелостью, высокой трудовой самоотдачей и результативностью управленческой деятельности. В тяжелых политических и социально-экономических условиях тоталитарного государства он сделал все возможное, чтобы обеспечить качественное профессиональное образование учителей. Приведены короткие сведения о сложном и в конце трагическом жизненном пути И. Г. Подольского, поскольку до последнего времени они не были известны ученым и педагогической общественности. The article presents the main activities of Joseph H. Podolskyi as the first director of Kharkiv Institute of Education (KIE) and Kharkov State Pedagogical Institute (KSPI) in 1931–1934, at that time the leading metropolitan pedagogical institute. For the first time the structural and substantial changes at the university were revealed, its becoming under the supervision of personnel, training and educational system of work, which helped to create effective at the time the higher education institution with highly qualified teaching staff, 6 departments and 13 chairs. This is confirmed by J. Podolskyi’s competent efforts to expand the institute, to form new departments, divisions, chairs, offices, receiving and engagement of new academic buildings and hostels, with the opening counseling centers in areas for extramural students. The real is his significant contribution to the development and improvement of curricula and programs, the optimal organization of the educational process, the work of student assets, prompting an academic discipline, strengthening the accounting and control of educational work of students and teachers. J. Podolskyi is remarkable for professional maturity, his dedication to work and effectiveness of management. Under hard political and socio-economic conditions of a totalitarian state J. Podolskyi did his best to provide a high-quality professional education of teachers. J. H. Podolskyi took a short and at the end a tragic walk of life. In memory of descendants he will always remain one of the founding fathers and first rector of Kharkiv State Pedagogical Institute. For modern teachers, for higher pedagogical school the experience of Pedagogical Institute Director Podolskyi and his colleagues has been for a long 30 years an example of a positive lesson of future teachers’ education under conditions of economic and social problems that today have not pass our universities and schools. It should be thoroughly and without jaundice studied the system of management of the educational process of the university created by Podolskyi including the organization of students’ independent work, features of their constant cooperation with professors and assistants, ways of control and stimulation of the future teachers’ learning achievements and responsibilities.
URI: http://dspace.hnpu.edu.ua/handle/123456789/1286
Appears in Collections:Історія університету (1804-2018 рр)



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.