Факультативні курси як форма диференціації навчання природничих дисциплін (60-80-ті роки ХХ ст.)

Завантаження...
Зображення мініатюри
Дата
2015
Назва журналу
ISSN журналу
Назва тому
Видавець
Сумський державний педагогічний університет імені А. С. Макаренка (СумДПУ)
Анотація
У статті окреслено, що важливим надбанням досліджуваного періоду (60-80–ті роки ХХ ст.) було введення факультативних курсів (з 1967 р.) природничого профілю як одної з форм диференціації навчання. Визначено, що факультативні заняття природничого циклу покликані виховувати певні професійні якості та навички, вчать застосовувати здобутті знання в трудовій діяльності та мають профорієнтаційну спрямованість. В статье очерченно, что важным приобретением исследуемого периода (60-80-тые годы ХХ ст.) было введение факультативных курсов (c 1967 г.) естественного профиля как одной из форм дифференциации обучения. Определено, что факультативные занятия естественного цикла призваны воспитывать определены профессиональные качества и навыки, учат применять полученные знания в трудовой деятельности и имеют профориентационную направленность. In the article described, that important acquisition of the investigated period (60-80–th years of the ХХ century) was introduction of elective courses of natural type as one of forms of differentiation of studies. That optional employments of natural cycle should bring certain to educate professional qualities and skills are taugnt to use the knowledge in labour activity and have a vocational orientation. Proved that important acquisition of the investigated period was introduction (from 1967) of optional employments of natural type as a new form of educational work in middle schools. This event laid the elements of the differentiated studies of students at the maintainance of the unique normative content of education. Optional employments, introduced in middle school with the purpose of development of interests and capabilities of pupils, deepening of development interests of phisico-mathematical, natural and humanitarian sciences, allowed more flexible in all and completer to represent the newest achievements of science, technique and culture, elevate mind students, develop cognitive interests. Optional employments were also one of forms of vocational orientation of pupils. From the beginning elective courses became the most popular form of the differentiated studies. Already in the first years of introduction of optional employments they were involved by a large number of pupils. So, elective courses did not put before itself purpose to give pupils some certain professional preparation, but helped them to choose speciality, correctly determined in life. So, it is proved that the use of various forms of the differentiated studies of natural-science disciplines: schools and classes with in-depth study of object, specialized classes, introduction of electives, and also introduction of multi-level requirements for the knowledges and abilities of students in primary school allowed to provide achievement of the unique national aims of studies, education and scalene development of students.
Опис
Ключові слова
диференціація, навчання, факультативні курси, природничі дисципліни, дифференциация, обучение, факультативные курсы, естественные дисциплины, differentiation, teaching, elective courses, natural sciences
Цитування
Левашова В. М. Факультативні курси як форма диференціації навчання природничих дисциплін (60-80-ті роки ХХ ст.) / В. М. Левашова // Педагогічні науки : теорія, історія, інноваційні технології : наук. журн. / Сум. держ. пед. ун-т імені А. С. Макаренка. – Суми : СумДПУ, 2015. – № 2 (46). – С. 137–144.