Електронний архів Харківського національного педагогічного університету імені Г. С. Сковороди

ISSN 2521-6961

EKhNPUIR– (Electronic Kharkiv National Pedagogical University Institutional Repository) – відкритий електронний архів (репозитарій) Харківського національного педагогічного університету імені Г. С. Сковороди.

В EKhNPUIR розміщено електронні повнотекстові документи наукового та навчально-методичного призначення, створені науковцями, викладачами, аспірантами, магістрантами, а також студентами університету.

Наповнення Репозитарію регламентується Положенням про електронний архів, затвердженим Вченою радою ХНПУ імені Г. С. Сковороди від 08.02.2021 року.

Положення про репозитарій ХНПУ імені Г. С. Сковороди

Авторський договір

Реєстрація нового користувача

Інструкція реєстраціі документів

Приклади бібліографічного опису документів

Для індексації публікацій світовими рейтингами радимо розміщувати електронні версії публікацій у форматах DOC або PDF з розпізнаванням, заповнювати поля "заголовок", "анотація" та "ключові слова" українською та англійською мовами.

Розміщення наукових робіт студентів здійснюється за умови наявності рекомендації наукового керівника.

Наукові публікації прохання передавати: repository@hnpu.edu.ua

За питаннями роботи з репозитарієм звертатись до бібліотеки
вул. Алчевських, 29 кім. 131, т. 717-10-34

 

Останні подання

Документ
ШТУЧНИЙ ІНТЕЛЕКТ В ОСВІТНІХ ГАЛУЗЯХ (мистецька освітня галузь)
(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2024) Собченко, Т. М.; Доценко, С. О.; Боярська-Хоменко, А. В.
Популярність та доступність штучного інтелекту для вчителів та учнів постійно зростає. Це відкриває нові можливості для викладання та навчання. Штучний інтелект стає персональним помічником як для вчителя, так і для учня. Створюється нові підходи до розробки та вивчення освітнього контенту, що потребує модернізації педагогічних технологій навчання. Навчально-методичний посібник містить мету, завдання, ідеї впровадження штучного інтелекту в мистецькій освітній галузі, приклади та лайфхаки створення освітнього контенту за допомогою нейронних мереж стануть у нагоді здобувачам закладів вищої педагогічної освіти під час навчання, проходження практики, написання бакалаврських та магістерських робіт тощо. Навчально-методичний посібник призначено для здобувачів першого (бакалаврського), другого (магістерського) рівнів вищої педагогічної освіти, науково-педагогічних працівників закладів вищої педагогічної освіти та педагогічних кадрів закладів загальної середньої освіти). The popularity and accessibility of artificial intelligence for teachers and students is constantly growing. This opens up new opportunities for teaching and learning. Artificial intelligence is becoming a personal assistant for both teachers and students. New approaches to the development and study of educational content are being created, which requires the modernisation of pedagogical teaching technologies. The study guide contains the goal, objectives, and ideas for implementing artificial intelligence in the artistic education sector, examples and life hacks of creating educational content using neural networks will be useful for students of higher pedagogical education institutions during their studies, internships, writing bachelor's and master's theses, etc. The study guide is intended for students of the first (bachelor's) and second (master's) levels of higher pedagogical education, research and teaching staff of higher pedagogical education institutions and pedagogical staff of general secondary education institutions.)
Документ
Особливості корекційно-розвиткової роботи спрямованої на формування часово-просторових уявлень у дітей старшого дошкільного віку з інтелектуальними порушеннями
(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2023) Оселедченко, М. Л.
У статті розглянуто часово-просторові уявлення як когнітивний процес, який описує здатність особистості сприймати, аналізувати та інтерпретувати відносини між часом та простором в навколишній дійсності. Зазначено, що метою корекційно-розвиткової роботи спрямованої на формування часово-просторових уявлень у дітей старшого дошкільного віку з інтелектуальними порушеннями є формування та розвиток сприйняття та розуміння відносин між часом та простором, розвиток когнітивних, мовленнєвих та соціальних навичок у процесі активної взаємодії з навколишнім світом, що розкриває потенційні можливості дитини та сприяє формуванню необхідних побутових та навчальних навичок. The article examines time-space representations as a cognitive process that describes an individual's ability to perceive, analyze, and interpret relationships between time and space in the surrounding reality. It is noted that the purpose of corrective and developmental work aimed at forming time-spatial concepts in older preschool children with intellectual disabilities is the formation and development of perception and understanding of the relationship between time and space, the development of cognitive, speech and social skills in the process of active interaction with the surrounding world , which reveals the child's potential and contributes to the formation of the necessary household and educational skills.
Документ
СЕНСОРНІ ІГРИ ЯК ІНСТРУМЕНТ ПІЗНАННЯ НАВКОЛИШНЬОГО СВІТУ ДІТЬМИ ДОШКІЛЬНОГО ВІКУ З ЗАТРИМКОЮ ПСИХІЧНОГО РОЗВИТКУ
(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2023) Обрізанова, А. О.
У статті обґрунтовано важливу роль використання сенсорних ігор для розвитку сприйняття навколишнього світу дітьми дошкільного віку з затримкою психічного розвитку. Ефективним засобом формування сенсорного розвитку дошкільників з затримкою психічного розвитку є система дидактичних ігор та вправ, в процесі яких діти засвоюють сенсорні еталони та узагальнені способи обстеження зовнішніх властивостей предметів. У статті наголошено на важливості адаптації ігор до індивідуальних потреб та здібностей кожної дитини дошкільного віку з ЗПР. У статті описані етапи формування сенсорного розвитку цієї категорії дітей. The article substantiates the important role of using sensory games for the development of perception of the surrounding world by preschool children with mental retardation. An effective means of shaping the sensory development of preschoolers with mental retardation is a system of didactic games and exercises, in the process of which children learn sensory standards and generalized ways of examining the external properties of objects. The article emphasizes the importance of adapting games to the individual needs and abilities of each preschool child with SEN. The article describes the stages of sensory development of this category of children.
Документ
ЕТІОЛОГІЯ ПОРУШЕННЯ МОВЛЕННЯ В ДІТЕЙ ІЗ РОЗЛАДАМИ АУТИЧНОГО СПЕКТРУ СЕРЕДНЬОГО ДОШКІЛЬНОГО ВІКУ
(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2023) Назаренко, А. І.
У статті розглянуто етіологію мовленнєвих порушень у дітей з розладами аутичного спектру (РАС). Проаналізовано симптоматику аутичних проявів, групи дітей із РАС за мовленнєвою активністю, розлади мовлення, структуру дефекту. Узагальнено результати аналізу. Відсутність мовлення у дітей із РАС – це мутизм або затримка мовлення. Зазначено, що етіологія відсутності мовлення у дітей із РАС середнього дошкільного віку, базово виникає із дефекту аутизму, первинного порушення, тобто ураження, недозрілості, нерівномірної зрілості відділів ЦНС і провідних шляхів, що відповідають за інтеграцію та синтез інформації, аферентно-еферентні операції. The article discusses the etiology of speech disorders in children with autism spectrum disorders (ASD). The symptoms of autistic manifestations, groups of children with ASD according to speech activity, speech disorders, and the structure of the defect were analyzed. The results of the analysis are summarized. Lack of speech in children with ASD is mutism or speech delay. It is noted that the etiology of the lack of speech in children with ASD of middle preschool age basically arises from an autism defect, a primary disorder, i.e. damage, immaturity, uneven maturity of CNS departments and leading pathways responsible for the integration and synthesis of information, afferent-efferent operations.
Документ
ОСОБЛИВОСТІ ОБРАЗНОГО МОВЛЕННЯ ДІТЕЙ ДОШКІЛЬНОГО ВІКУ ІЗ ЗАГАЛЬНИМ НЕДОРОЗВИНЕННЯМ МОВЛЕННЯ ІІІ РІВНЯ
(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2023) Московченко, Т. С.
У статті досліджено особливості образного мовлення дітей дошкільного віку із загальним недорозвиненням мовлення ІІІ рівня. Формування образного мовлення дітей з ЗНМ ІІІ рівня є важливим аспектом їхнього розвитку. Цей процес сприяє активізації мовленнєвих навичок і відкриває можливості для кращого розуміння метафор, переносних значень слів та збагачення лексичного запасу, більш повного розуміння мовлення оточуючих. Зазначено, що особливості образного мовлення дошкільників з ЗНМ ІІІ рівня обмежують їхні комунікативні та пізнавальні можливості і потребують спеціальних корекційних заходів для подолання цих труднощів. The article examines the peculiarities of figurative speech of preschool children with general speech underdevelopment of the III level. The formation of figurative speech of children with 3rd-level mental retardation is an important aspect of their development. This process promotes the activation of speech skills and opens up opportunities for a better understanding of metaphors, figurative meanings of words and enrichment of vocabulary, a more complete understanding of the speech of others. It is noted that the peculiarities of figurative speech of preschoolers with 3rd-level ZNM limit their communicative and cognitive abilities and require special corrective measures to overcome these difficulties.